Barion Pixel

Gluténmentes élet? Lehetséges!

moderndietetika.com

Biztosan előfordult már veletek, hogy étkezés után nem jól eső érzést, hanem inkább haspuffadást, esetleg mindezt fejfájás tünetével kísérve dőltetek el a kanapén, és ez már sajnos nem az első alkalommal fordult elő. Ha pedig ezzel elmentél egy orvosi vizitre és a vizsgálatok után bizonyosságot nyert, hogy glutén-érzékeny vagy, akkor (ha még nem vagy teljesen felvilágosítva a témában) itt egy kis segítség nektek ahhoz, hogy behatároljuk ezt a betegséget.

Mi a glutén, és milyen élelmiszerek tartalmazzák?

A glutén elsősorban a gabonafélékben fellelhető fehérjekomplex. Egyik összetevője, a gliadin váltja ki a glutén-érzékenységet, aminek következtében károsodnak a vékonybél bolyhai és akár súlyos tápanyag felszívódási zavarok alakulnak ki.  Ezért fontos, hogy a glutén-érzékenyek tisztában legyenek azzal, miben van glutén, és melyek a magas gluténtartalmú élelmiszerek.


A glutén-érzékenységet (cöliákia, lisztérzékenység) valójában nem az egyes gabonafélékben található glutén, hanem a fehérje komplex egyik komponense, a gliadin váltja ki. Mivel a nem megfelelően működő emésztőrendszer képtelen lebontani a gliadint, kóros immunválasz alakul ki, a szervezet ellenagyagokat termel, ami autoimmun folyamatot indít be. Ennek következtében a vékonybél nyálkahártyáját érintő gyulladás és emésztési panaszok jelentkeznek, illetve folyamatosan csökken a tápanyagok felszívódásában fontos szerepet játszó bélbolyhok mérete. Idővel teljesen elveszthetik eredeti funkciójukat, sőt, elhalhatnak. A tápanyag felszívódás zavara annyira súlyossá válik, hogy a szervezet egészének működése is veszélybe kerülhet. A glutén-érzékenység nem gyógyítható, azonban gluténmentes étrenddel biztosítható a tünetmentesség. Mielőtt azonban diétázni kezdünk, kérjük szakember tanácsát és bizonyosodjunk meg arról, hogy valóban glutén-érzékenységben szenvedünk! A tünetek többsége – emésztési zavarok, hasmenés, alhasi fájdalom – ugyanis számos más betegségre is utalhat. Erre hívják fel a figyelmet a minnesotai Mayo Clinic kutatói, akik 55 feltételezett glutén-érzékeny beteget vizsgáltak. Megállapították, hogy az elvégzett vékonybél biopszia eredményei alapján, az alanyok közül csak hat volt valójában cöliákiás, a többieknél a tüneteket más betegségek –fertőzés, IBS, stressz, stb.− okozták.

Miben van glutén?

Nem egyszerű feladat a glutént teljesen kizárni a mindennapi étkezésünkből, hiszen azok a gabonafélék, amelyeket a glutén-érzékenyek nem fogyaszthatnak, sokszor más termékekben is jelen vannak. Ezért kell tisztában lennünk az élelmiszerek gluténtartalmával.

Glutén-érzékenység esetén mindenképpen kerülni kell:

  • Búza és a búzatartalmú élelmiszerek
  • Rozs és a rozstartalmú élelmiszerek
  • Árpa és az árpatartalmú élelmiszerek
  • Korpa és a korpatartalmú élelmiszerek
  • Tönkölybúza és a tönkölybúza tartalmú élelmiszerek
  • Kamut-búza és a kamut-búzatartalmú élelmiszerek
  • Maláta és malátatartalmú élelmiszereket

Ezeken kívül glutén-érzékenység esetén minden olyan feldolgozott és készen kapható étel fogyasztása is tilos, amelyek valószínűleg tartalmazzák a fenti gabonákat. Ilyenek a pékáruk, tészták, sütemények, kekszek, valamint a panírozott húsok, a legtöbb szalámi és kolbászféle. Legyünk óvatosak az aszalt gyümölcsökkel is, mivel a szárítás folyamatát sokszor gabonafélékkel gyorsítják fel. Ahogyan számos üdítő és alkoholos ital alapanyagai között is megtalálható a glutén. Különösen ügyeljünk az instant italok összetételére, mivel ezeket rendszerint szintén gabonaszármazékokkal dúsítják. Bár a zab nem tartalmaz glutént, a zabliszt vagy a zabpehely mégsem javasolt a glutén-érzékenységben szenvedők számára, ugyanis a betakarítás, illetve a feldolgozás közben előfordulhat gluténszennyeződés.

Vannak helyettesítő élelmiszerek

A tiltott gabonaféléket helyettesíthetjük rizzsel, kukoricával, amaránttal, hajdinával, cirokkal, maniókával, valamint a belőlük nyert liszttel készíthetünk kenyeret, vagy tésztákat. Nem kell lemondani a lekvárról, mézről, tojásról, a krumpli, köles, sárgaborsó, napraforgómag, szentjánoskenyér-mag és tökmag alapú táplálékokról sem. Nyugodtan fogyaszthatók a tejtermékek, a zöldségek, gyümölcsök, húsok és halak, azonban feldolgozott készítmény esetén mindig meg kell győződni arról, hogy valóban gluténmentes.

2005 novembere óta az élelmiszerek csomagolásán fel kell tüntetni a glutén tartalmú összetevőket.

Bízom benne, hogy tudtam kielégítő plusz információval szolgálni a glutén-érzékenység témában, és segíthettem abban, hogy könnyebben megértsétek az erre mutató kellemetlen érzés okát.


Forrás:

Gergely Noémi-Dietetikus

Vitalitás-magazin.hu

Schaer.com

Tartalomjegyzék

Tetejére görgetés